e-sport,  Inne sporty

Czy e-sport to jeszcze sport? Przygotowanie do rywalizacji w sportach elektronicznych

E-sport to niewątpliwie temat kontrowersyjny. Jedni go kochają, inni nienawidzą, ale prawdą jest, że zyskuje coraz większą popularność. Co sprawia, że e-sport przyciąga tyle uwagi ? Jak należy się przygotować do rywalizacji, aby zwyciężać?

E-sport – wyjaśnienie pojęcia

Aby dogłębnie wyjaśnić pojęcie e-sportu, posłużę się definicją, którą stworzył Adam Dąbrowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
„E-sport stanowi formę grania w gry komputerowe charakteryzującą się bezpośrednią rywalizacją pomiędzy zawodnikami profesjonalnie do tego przygotowanymi, na ustalonych zasadach. Zwycięstwo powinno być wynikiem szeroko rozumianego talentu i zaplanowanego treningu. Zjawisku temu towarzyszą kibice, trenerzy, sędziowie oraz wszyscy ludzie związani z organizacją turniejów, przygotowaniem zawodników, propagowaniem e-sportu”.

Trzeba również w tej kwestii dodać, że e-sport, to nie tylko rywalizacja za pośrednictwem komputerów. Zawodnicy grają w gry również za pośrednictwem telefonów komórkowych oraz konsol gier wideo.

E-sport jako przyciągacz uwagi

Na początku historii e-sportu można było zauważyć, że miłośnicy komputerów i konsol grają w gry komputerowe dla frajdy i dla samych siebie. Gdy jednak pod koniec lat 90-tych dodano do tego element rywalizacji, to powstały turnieje gamingowe. Organizatorzy takich wydarzeń znajdowali sponsorów, którzy fundowali najlepszym zawodnikom nagrody i tak jest zresztą do dzisiaj. Wówczas wszystko stało się inne. E-sport zaczął przyciągać uwagę.

Do popularyzacji e-sportu przyczynił się tryb gry multiplayer, w którym gracze mogą się ze sobą zmierzyć za pośrednictwem Internetu. Zdaje się, że pierwszymi popularnymi grami były Quake i Counter Strike. W związku z rosnącą przebojowością e-sportu w 1997 roku utworzono w USA zawodową ligę graczy o nazwie Cyberathlete Professional League. Gra Quake przyciągała wówczas wielu amatorów strzelanek, ponieważ była pierwszą grą z grafiką trójwymiarową oraz czatem do komunikacji graczy. Możliwość porozmawiania między sobą była dla zawodników niczym powiew świeżego powietrza.

Medialność i widownia e-sportu

W 2000 roku zorganizowano pierwszy wielki e-sportowy turniej World Cyber Games, który odbył się w Seulu. Od tamtego momentu rywalizacja zawodników e-sportowych cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Gracze współzawodniczą ze sobą w potężnych halach. Kibice mogą na żywo śledzić poczynania swoich ulubieńców zarówno na widowni, jak i podczas transmisji on-line.

Foto: gameshogun

Trzeba przyznać, że fanów e-sportu nie brakuje, bo na przykład mistrzostwa świata w League of Legends w jednej chwili obserwowało 100 milionów osób jednocześnie. To sprawia, że rywalizacja w grach komputerowych przyciąga media. Już nawet w Polsce w telewizji od czasu do czasu można usłyszeć wzmiankę o e-sporcie, a w dziennikarstwie on-line ten temat jest doskonale znany. Zainteresowanie mediów plus kibice dają e-sportowi coś bardzo ważnego, czyli sponsorów. Pisałem już wyżej o tym, że współzawodnictwo w grach komputerowych przyciąga uwagę. To samo jest z fundatorami nagród dla najlepszych zawodników. Pule nagród niektórych turniejów przyprawiają o zawrót głowy. Dotychczas najwięcej można było zarobić w turnieju The International w 2018 roku, gdzie pula nagród wynosiła 25 milionów dolarów.

Związki e-sportu ze sportem

Definicja sportu stworzona przez Floriana Zanieckiego zakłada, że w sporcie musi istnieć działalność fizyczna charakteryzująca się współzawodnictwem. W e-sporcie fizyczność nie jest widoczna praktycznie wcale. Ja jednak patrząc, na inne okoliczności nie mam wątpliwości, że e-sport jest sportem.

Zmagania elektroniczne mają bowiem wiele wspólnego z najpopularniejszymi dyscyplinami sportu, jak i ze sportem w ogóle. Najważniejszym czynnikiem sportu elektronicznego jest rywalizacja, która występuje w nim jak w każdych innych turniejach sportowych. Ponadto e-zawodnicy, aby mieć szansę dojść na szczyt w swojej profesji, muszą ciężko trenować. Słowo ciężko nie jest tutaj przypadkowe, bo wbrew pozorom siedzenie przed komputerem i patrzenie w monitor jest uciążliwe. Przecież w e-sporcie również trzeba poświęcić wiele czasu na to by być dobrym zawodnikiem. Trzeba również dodać, że e- zawodnik podobnie jak każdy inny sportowiec musi podporządkować swoje życie dyscyplinie. Gdyby spojrzeć również przez pryzmat zawodów, to gdy odbywają się e-sportowe zmagania drużynowe, gracze muszą wykazać się umiejętnością współpracy niczym w najpopularniejszych sportach zespołowych. Bez zgodności zawodników po prostu nie będzie sukcesów.

Co ważne e-zawodnicy podobnie jak sportowcy z innych dyscyplin zarabiają na życie, robiąc, to co kochają. Ostatnim niepodważalnym argumentem za tym, że e-sport należy do sportowego grona, jest otoczka rywalizacji podczas zawodów e-sportowych. Pisząc słowo otoczka, mam na myśli kibiców, sponsorów itd. Pisałem już o tym wyżej, ale nie sposób nie wspomnieć o tym drugi raz. Turnieje elektroniczne pod względem oprawy nie różnią się niczym od sportów zespołowych takich jak piłka nożna. Kibice dopingują swoich ulubieńców, a komentatorzy komentują przebieg zawodów. Podczas turniejów e-sportowych można nawet dostrzec fizjoterapeutów, masażystów oraz inne osoby wspomagające graczy.

Uwarunkowania psychofizyczne i przygotowanie do rywalizacji w sportach elektronicznych

Warto rozważyć także kwestię uwarunkowań psychofizycznych oraz przygotowań do rywalizacji w sportach elektronicznych. Podstawą do tego, aby zostać dobrym zawodnikiem w e-sporcie, jest koncentracja i refleks. To główne cechy przydatne podczas grania w gry komputerowe. Wynika to z tego, że akcja gier toczy się raczej bardzo szybko. E-sport to nie warcaby, w których można zastanowić się dłużej nad posunięciem. W grach komputerowych trzeba mieć wyczucie, gracz musi być zdecydowany na wybór danej opcji.

Foto: Marco Verch/Flickr

Jak zatem sprawić, aby koncentracja i refleks były na dobrym poziomie ?  Do utrzymania tych umiejętności przyczynia się to, co e-zawodnicy lubią najbardziej, czyli granie w gry. Poza tym na refleks bardzo dobrze działa gra w dwa ognie lub gra w tzw. kamień, papier, nożyce. Na poprawienie koncentracji bardzo dobre jest czytanie książki lub próba utrzymania skupienia w ciszy.

Bardzo ważna w e-sporcie jest również odpowiednia koordynacja, która pomaga przy odpowiednim wciskaniu klawiszy podczas rywalizacji. Najczęściej ten element można wytrenować, uprawiając pływanie lub korzystając z treningu interwałowego.

Mówiąc o spędzaniu czasu przed komputerem nie można zapominać o wzroku. Dobry wzrok jest podstawą do utrzymania refleksu i koncentracji. Teraz pozostaje tylko pytanie: Jak e-zawodnicy mają utrzymać przez cały czas odpowiedni poziom widzenia, skoro trenują przed komputerem nawet 8 godzin dziennie?

– Zawsze, kiedy tylko istnieje taka możliwość gracze po jednej godzinie spędzonej przed komputerem, powinni zrobić sobie kilka minut przerwy. Warto wtedy popatrzeć w dal, np. przez okno na kolorowy krajobraz, co pozwoli odpocząć gałkom ocznym – mówił w wywiadzie dla tygodnika Wprost Grzegorz Romanik, optyk, ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

Jeśli jednak faktycznie e-sportowiec musi siedzieć przed monitorem 8 godzin bez przerwy, to wtedy na ratunek śpieszą specjalne okulary. Ich szczególne właściwości polegają na tłumieniu światła monitora, szczególnie jego niebieskiego widma, które jest najbardziej szkodliwe dla oczu gracza. Niektórzy zawodnicy, aby poprawić wzrok, korzystają z kropel do oczu, które nawilżają gałkę oczną.

Warto również wspomnieć o kręgosłupie. Jeśli ból tej arcyważnej części ciała komuś doskwiera podczas gry, to na pewno nie jest to miłym uczuciem. Propozycją na rozwiązanie problemów z kręgosłupem jest tzw. fotel gamingowy. Wiadomo, że zwykły fotel używany przez każdego domownika nie wystarczy, aby zachować właściwą postawę ciała podczas rywalizacji.

Foto: Lynccof Games

E-zawodnicy, aby osiągnąć sukces, powinni wejść w algorytm powtarzanych ćwiczeń. Filarem takiego algorytmu jest kilkugodzinny trening przed komputerem. Do tego dochodzi również aktywność fizyczna. E-zawodnicy np. mogą jeździć na rowerze lub biegać. Taka aktywność pomaga przy utrzymaniu wysokiej sprawności psychosomatycznej. Połączone w ten sposób treningi przed komputerem i na świeżym powietrzu powinny odbywać się co najmniej 4 razy w tygodniu. Oczywiście, aby e-sportowiec mógł się stawać  lepszym w swoim fachu, musi po prostu uczestniczyć w turniejach. Każdy kolejne zmagania przy komputerze pogłębiają bowiem doświadczenie, które na późniejszych etapach kariery procentuje.

Jak łatwo się domyślić, e-sport- to temat coraz bardziej rozległy. Trzeba nazywać rzeczy po imieniu i uczciwie powiedzieć, że e-sport jest sportem. Rywalizacja na wirtualnym polu znajduje już w tej chwili dużo miejsca w światowej sportowej prasie. A kto wie, być może perspektywą czasu jest wprowadzenie e-sportu do programu igrzysk olimpijskich?

Bibliografia:
Adam Dąbrowski „Społeczne zmagania ze sportem”, rozdział: „E-sport – przydawka czy coś więcej?
– Tygodnik „Wprost”, wywiad z Grzegorzem Romanikiem
– wformie24.poradnikzdrowie.pl

– sport.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *